fredag den 16. august 2013

Malmøfestival 2013

Så er Malmøfestivalen i gang!

Her fredag indledes med den traditionelle fællesspisning af krebs (kräftor) på stortorget 19:05 Kräftskiva med Grus i Dojjan.



Malmøfestivalen løber over en uge fra i dag fredag den 16 August til på næste fredag den 23 August.
Med et stort udbud af Musik, Kultur og ikke mindst MAD.

Jeg syntes det er dejligt at festivalen ligesom sidste år satser mere grønt. Alle madboderne skal have et vegetarisk alternativ, men udover det kan jeg godt lide malmøfestivalens fem miljøtips:

  1. Gå, cykla eller åk kollektivt.
  2. Välj ett vegetarisk alternativ.
  3. Drick kranvatten.
  4. Sortera ditt avfall.
  5. Ta hand om varandra.
I forhold til vand fra hanen, har VA SYD sat vattenkraner op på alle de store festivalpladser og opfordrer alle festivaldeltagere til at tage deres egen flaske med, og så fylde på.

Der er også et stort antal interessante øko-foredrag, som jeg gerne ville lytte til, fx:

Fredag den 16/8 11:00-20:00 Gustav Adolfs plads:
Djurans rätt. Serverer smakprover på vegansk mat och prater om miljöfordelarna med vegansk kost.

Lørdag den 17/8 15:00  Gustav Adolfs plads:
Jenny Neikell, alias Surtanten, gör en genomgång av hur mjölksyrning går till, berättar varför det är så nyttigt och ger lite tips på vad man kan äta till.

Når man som jeg netop har læst Anthony Giddens: En løbs verden (Runaway World), hvor han bl.a. behandler globaliseringen, og risikoen for global opvarmning, er det rart at se initiativer/idéer, til hvordan man som enkeltperson kan agere en smule mere klimavenligt.

En af bogens pointer er at vi er nødt til at gøre noget for at mindske den globale opvarmning og forbruget af olie. Selv om videnskaben ikke kan bevise effekterne, er det for sent at gøre noget når den kan. Jeg syntes det er sørgeligt, at høre folk sige: "lille Hansi skal køres til fodbold tre gange om ugen, så jeg kan ikke undvære min bil", "jeg har ikke råd til at handle økologisk" osv.

En anden helt enkelt ting man kan gøre er at melde sig ind i et fødevarefællesskab eller starte et selv, hvis der ikke lige er et hvor man selv bor.

Der er heldigvis masser af små ting man selv kan gøre, og det er ikke særlig svært.

Noget helt andet er, at jeg lige har læst andet bind af Nene Ormes urban fantasy om Malmø og sanddrømmeren Udda "Särskild". Den er ligesom etteren rigtig god, og bliver ikke dårligere af at den foregår lige her på den anden side af broen. Desuden udspiller den sig netop under Malmøfestivalen!

TIPS: Nene Ormes og Karin Tidbeck kommer til Valby til September!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar