torsdag den 16. maj 2013

Dværgen af Pär Lagerkvist

Dværgen er en af de bedste bøger jeg har læst i lang tid. Det er en af de bøger hvor man sidder bagefter og tænker: Hvad skete der lige her?

Den udspiller sig i et lille fyrstedømme i Italien i middelalderen, men det er bare en kulisse..

Her er en rammende beskrivelse:
Pär Lagerkvist portræt
af det onde.
af de ondes levende eksistens...
Et mesterværk.

Tom Kristensen
 
På trods af intens opgaveskrivning og alt for lidt læsetid, lykkes det mig alligevel at få læst en del:
  1. Dværgen/Pär Lagerkvist
  2. I skyggen af en mistet kærlighed/Mehmed Uzun
  3. En bogorms barndom/Tom Kristensen
  4. En dejlig torsdag/John Steinbeck
  5. Drømmenes palads/Ismail Kaderé
De er alle rigtig gode!

Halvfærdige og igangværende:
  1. Handlingen/Sara Mannheimer
  2. Svavelvinter/Erik Granström
  3. At the Mountains of Madness/H.P. Lovecraft
  4. The Diffenrence Engine/William Gibson & Bruce Sterling
  5. Perdido Street Station/China Miéville
Ellers syntes jeg at "The reader-fiendly library service" af folkene bag Opening the Book er værd at læse. Den handler om bibliotekernes arbejde med læserudvikling.

To bibliotekslån har jeg måtte aflevere halvlæste, så dem skal jeg lige have fat i igen:
  1. Over vandet går jeg/Pia Tafdrup
  2. Why read the classics?/Italo Calvino
og så lige et billede for at vise at nok mangler jeg flere bøger, et par bogreoler mere, men først og fremmest mere læsetid!



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar