torsdag den 4. april 2013

Borgerlige noveller af Hans Kirk

Tom Kristensen ledte mig på sporet af denne novellesamling af Hans Kirk. 10 noveller, hvor de fleste er stærk selvbiografiske, som f.eks Støvlerne, der handler om mobning og kostskoleliv og det hårde arbejde der skal til for at skjule at man går med sin mors gamle damestøvler.



Novellerne er alle stærke sager, hvor en stor del udspiller sig omkring Hans Kirks barndom som lægesøn i Hadsund og som kostskoleelev i Sorø. Som Tom Kristensen siger det "stilen skal strengt holde sig til sandheden, uden impressionistiske indslag og konkyliesus"

Ellers er jeg glad for at jeg er begyndt at læse lidt mere igen - det har stået rigtig sløjt til.
Jeg "smager" lidt på forskellige bøger og tekster: Thorkild Hansen: Et atelier i Paris, Sara Mannheimer: Handlingen, John Steinbeck: En dejlig torsdag, William Gibson og Bruce Sterling: The Difference Engine og Ismail Kaderé:Drømmenes palads.

Et af de stærkeste indtryk er dog Helena fra Dark Places, hun sammenlignede Harry Potter vs Twilight, hvilket faldt ud til Twilights fordel - ikke pga. at det er en velskrevet bog, og på trods af en problematisk kvinderolle, men fordi det har øget læselysten hos så mange. (men har Harry Potter ikke også gjort det?)

Det som begejstrer mig mest er nok det sprog hun bruger:
"Potterhead" vs "Twihard"
"*rantvarning igen*"
"lässug"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar