søndag den 8. september 2013

Fantasticon 2013. Tricia Sullivan, Nene Ormes og Karin Tidbeck

Jeg var for en kort bemærkning forbi Valby kulturhus til Fantasticon 2013.

Lyttede til interviews med Tricia Sullivan og Nene Ormes.

Sullivan, har skrevet en hel del sci-fi bøger - eller måske rette et par stykker. Hun har siden 1995, skrevet en bog hver anden-tredje år, så de flyder ikke helt ubesværet.

Det er spændende at høre forfattere fortælle om deres kamp for at skrive. Sullivan fortalte bl.a. at en af de ting der fascinerer hende ved at skrive science fiction, er at det giver mulighed for at betragte den verden vi lever i på nye måder. At sætte spørgsmålstegn ved det selvfølgelige, eller om man vil tænke ud af boksen.

Nene Ormes urban fantasy bøger om Udda, der foregår i Malmø, har jeg jo tidligere rost til skyerne.
Hun skriveproces har heller ikke været helt smertefri (understatement), men nu ligner der kommer en bog fra hendes hånd ca. hvert andet år.
Ormes kommer fra en lille by i de svenske skove og flyttede til metropolen Malmø omkring 1995.
Det bliver spændende at se hvad hun finder på at skrive når de planlagte fire bøger om Udda er færdige. En Steampunkbog om de skånske skovpirater?



Fantasticon fortsætter i dag Søndag og jeg er meget ked af, at må gå glip af interviewet med Karin Tidbeck (Vem är Arvid Pekon, Amatka og Jagannath). Hende har jeg også rost til skyerne, og Jagannath er på vej med posten, så den vender jeg muligvis tilbage til.

Hvis du ikke nåede Fantasticon 2013, kan du læse et sammendrag af et Urban Fantasy seminar fra bogmessen i Gøteborg den 28 September.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar